Pemanfaatan Sumber Belajar dalam Bidang Bimbingan dan Konseling

Authors

  • Purbatua Manurung Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

DOI:

https://doi.org/10.53802/hikmah.v17i2.96

Keywords:

Learning Resources, Counseling and Guidance, Learning

Abstract

This study aims to analyze the use of learning resources in the field of counseling guidance. This study uses a qualitative research method based on library research (library research). Collecting data using documentation techniques derived from library sources. Data analysis uses content analysis techniques where each source or literature used is adjusted and the context's suitability is seen with other literature from books, journals or other research. At present the quality of learning and community education is strongly influenced by the conditions of existing learning resources, and this cannot be denied because if the conditions and availability of learning resources are adequate, the learning process can run well. This indirectly shows how important it is to use learning resources in a learning process. In the realm of guidance and counseling, learning resources are closely related and are often used in various implementation of guidance and counseling services, both in the formal and non-formal world of education, in this case the associated learning resources can be in the form of religion or instruments used in the successful implementation of guidance and counseling service.

References

Abdullah, R. (2012). Pembelajaran Berbasis Pemanfaatan Sumber Belajar. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 12(2), 30–45.

Arifin, L. (2013). Upaya Konselor dalam Membimbing Belajar Siswa di Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 4(2), 201–218.

Atmaja, H. T. (2019). Pelatihan dan Pendampingan Pembuatan dan Pemanfaatan Media Audio-Visual Interaktif dalam Pembelajaran Sejarah Yang Berbasis pada Konservasi Kearifan Lokal Bagi MGMP sejarah Kabupaten Banjarnegara. Jurnal Panjar: Pengabdian Bidang Pembelajaran, 1(2), 131–140.

Basri, A. S. H. (2010). Peran media dalam Layanan Bimbingan Konseling Islam di Sekolah. Jurnal Dakwah, 11(1), 23–41.

Basri, A. S. H. (2018). Urgensi Penggunaan Teknologi Media dalam Implementasi Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Al-Isyraq: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, dan Konseling Islam, 1(1), 83–107.

El Fiah, R., & Purbaya, A. P. (2016). Penerapan Bimbingan Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di SMP Negeri 12 Kota Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2015/2016. Konseli: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 3(2), 171–184.

Hamka, H. (2015). Penggunaan Internet Sebagai Media Pembelajaran Pada Mahasiswa IAIN Palu. Hunafa: Jurnal Studia Islamika, 12(1), 95–119.

Kawuryan, F., & Raharjo, T. (2012). Pengaruh Stimulasi Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Anak Disleksia. Jurnal Psikologi: Pitutur, 1(1), 9–18.

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-Langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). An-Nida’, 37(1), 27–34.

Prasetiawan, H. (2017). Optimalisasi Multimedia Dalam Layanan Bimbingan dan Konseling. Prosiding Seminar Bimbingan dan Konseling, 1(1), 199–204.

Prasetiawan, H., & Alhadi, S. (2018). Pemanfaatan Media Bimbingan dan Konseling di Sekolah Menengah Kejuruan Muhammadiyah se-Kota Yogyakarta. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 3(2), 87–98.

Priyanto, D. (2009). Pengembangan multimedia pembelajaran berbasis komputer. Insania: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 14(1), 92–110.

Seels, B. B., & Richey, R. C. (2012). Instructional technology: The definition and domains of the field. IAP.

Setiawan, M. A. (2018). Pendekatan-Pendekatan Konseling (Teori Dan Aplikasi). Deepublish.

Sodik, A. (2016). Konseling Sebagai Suatu Sistem Pendidikan Sekolah. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 13(1), 1–17.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.

Warsita, B. (2018). Teori Belajar Robert M. Gagne dan Implikasinya pada Pentingnya Pusat Sumber Belajar. Jurnal Teknodik, 12(1), 64–78.

Yuhana, A. N., & Aminy, F. A. (2019). Optimalisasi Peran Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Konselor Dalam Mengatasi Masalah Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 79–96.

Downloads

Published

2021-08-04