Social Justice Values in Islamic Education From The Perspective of Muhammad Zainuddin Abdul Majid
DOI:
https://doi.org/10.53802/hikmah.v22i1.452Keywords:
Social Justice, Islamic Education, Integration of ValuesAbstract
Social justice in Islamic education encompasses principles that ensure every individual receives equal rights to quality education, without discrimination based on social, economic, or ethnic status. This concept is the goal and ideal of Tuan Guru Muhammad Zainuddin Abdul Majid. This study aims to identify and analyze the values of social justice integrated by Mr. Zainuddin Abdul Majid in the field of education. The type of research is library research, using a qualitative approach. Data was collected through a review of primary books and previous scientific works, then analyzed to identify the integration of social justice values in the thoughts of Tuan Guru Muhammad Zainuddin Abdul Majid. The results of the study indicate that the educational development carried out by Tuan Guru Muhammad Zainuddin Abdul Majid in West Nusa Tenggara reflects the integration of social justice values as stated in the Preamble of the 1945 Constitution. Equal access to education is a right of all Indonesian citizens, as stipulated in the constitution, to achieve social justice for all Indonesian people. This study encourages the development of inclusive and equitable education policies that adopt the social justice values of Muhammad Zainuddin Abdul Majid.
References
Adam, P. (2020). Pemikiran Ekonomi Yusuf Al-Qaradhâwȋ. Islamic Banking : Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Perbankan Syariah, 6(1), 81–100. https://doi.org/10.36908/isbank.v6i1.132
Andrianni, S., & Rianto, H. (2019). Analisis Nilai Keadilan Sosial Bagi Seluruh Rakyat Indonesia Untuk Mengembangkan Sikap Keadilan di Desa Pusat Damai Kecamatan Parindu Kabupaten Sanggau. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 3(2), 166–174. https://doi.org/10.31571/pkn.v3i2.1439
Anita Sinaga, N. (2020). Kode Etik Sebagai Pedoman Pelaksanaan Profesi Hukum Yang Baik. Jurnal Ilmiah Hukum Dirgantara, 10(2), 1–34. https://doi.org/10.35968/jh.v10i2.460
Awalia, F., Salsabila, G., Jati, R. P., Risdianto, W. J., & Setiawan, K. (2021). Academic Constitutional Drafting Evaluasi Terhadap Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945. Badan Pengkajian MPR RI.
Christian, A., Nabilah, A., & Ajie, S. (2025). Teori Keadilan Jhon Rawls. Jurnal Konstitusi, 7(1), 598–611.
Fattah, D. (2013). Teori Keadilan Menurut John Rawl. Jurnal TAPIs, 9(2), 30–45.
Fence M. Wantu. (2012). Mewujudkan Kepastian Hukum, Keadilan dan Kemanfaatan Dalam Putusan Hakim Di Peradilan Perdata. Jurnal Dinamika Hukum, 12(4), 479–489.
Fitria, Y., Supriatna, G. Z. K. N., Rasyidi, L., & Pratama, M. A. (2023). Pengadilan Socrates: Hukum dan Keadilan. Praxis: Jurnal Filsafat Terapan, 1(2), 1–25.
Husnaa, S. K. I., & Najicha, F. U. (2023). Pancasila dan Hubungannya dengan Hak Asasi Manusia di Indonesia. Penguatan Nilai Masyarakat Bugis Macca Na Lempu Dalam Perspektif Pendidikan Karakter, 6(2), 104–112.
Idris, I., Arief, A., & Saihu, M. (2023). Keadilan Sosial dalam Perspektif Al-Qur ’ an. 1(4), 57–75. https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i3.2214
Isnaini, M. M. R., & Suparto, S. (2024). Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu Psikologi dalam Pendidikan. Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(12), 275–278. https://doi.org/10.59435/gjmi.v2i12.1046
Johan Nasution, B. (2014). Kajian Filosofis Tentang Konsep Keadilan Dari Pemikiran Klasik Sampai Pemikiran Modern. Yustisia Jurnal Hukum, 3(2). https://doi.org/10.20961/yustisia.v3i2.11106
Juliana, B., Putri, E. R., & Karunia, N. (2023). Implementasi Sila Ke-5 Pancasila Bagi Kesejahteraan Masyarakat. Indigenous Knowledge, 2(4), 290–298.
Nur, Z. (2023). Keadilan Dan Kepastian Hukum (Refleksi Kajian Filsafat Hukum dalam Pemikiran Hukum Imam Syâtibî). Misykat Al-Anwar Jurnal Kajian Islam dan Masyarakat, 6(2), 247–272. https://doi.org/10.24853/ma.6.2.247-272
Nurfaizal, N. (2014). Paradigma Keadilan Perspektif Al-Qur’an (Tela’ah Riba dan Jual Beli: Antara Persamaan dan Perbedaan). An Nida: Jurnal Pemikiran Islam, 39(1), 33–34.
Nuruddin, A. (1996). Konsep Keadilan dalam Al-Qur’an dan Implikasinya Terhadap Tanggung Jawab Moral. Al-Jami’ah: Journal of Islamic Studies, 3(5), 209–214.
Ongku Hsb, M. (2023). Hak Memperoleh Keadilan dalam Hak Asasi Manusia (HAM). Datin Law, 4(2), 94–97.
Ridlo, S. (2021). Pembaharuan Pendidikan Islam Multikulturalis. Jurnal Islamika Granada, 1(2), 37–47. https://doi.org/10.51849/ig.v2i1.17
Rohidin, R. (2017). Pengantar Hukum. Lintang Rasi Aksara Books.
Salman, T., & Budhiartie, A. (2024). Analisis Konsep Keadilan dalam Pandangan Filsafat Hukum Aristoteles dan Relevansinya di indonesia. Nalar Keadilan, 4(2), 49–57.
Sujatmoko, E. (2016). Hak Warga Negara Dalam Memperoleh Pendidikan. Jurnal Konstitusi, 7(1), 181. https://doi.org/10.31078/jk718
Tunisa, R. L., Asbari, M., Ahsyan, D., & Utami, U. R. (2024). Pendidikan: Kunci Keadilan Sosial. JISMA: Journal of Information Systems and Management, 03(02), 76–79. https://doi.org/org/10.4444/jisma.v3i2.969
Undang-undang Republik Indonesia No. 20 Tahun. (2003). Undang - Undang Republik Indonesia No Tahun.
Wahid, L. A., & Janah, F. B. (2022). A s - S A B I Q U N. As-Sabiqun: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 176–198.
Zuhdi, H. (2025). Integrasi Budaya, Pendidikan, dan Politik dalam Dakwah Nahdlatul Wathan di Lombok: Analisis Mendalam Terhadap Kontribusi TGH. Muhammad Zainuddin Abdul Majid. Cakrawala Ilmiah, 4(5), 573–586.