Communication Competence of Teachers of Al-Qur'an Education Centers in the Teaching and Learning Process in Padang City
DOI:
https://doi.org/10.53802/hikmah.v21i1.356Keywords:
Communication Competence, Islamic education, Education QualityAbstract
This study aims to analyze the communication competence of teachers in Islamic religious education institutions, especially in the Al-Quran Education Center in Padang City. This research uses qualitative research method with case study approach and constructivism framework, this research explores communication competence among teachers of Qur’anic education center in Jannatul Mukmin. Data collection was conducted using observation, interview, and documentation study techniques. Data analysis used data collection techniques, data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results revealed that the Padang City government, through the Education and Culture Office, improved the communication competence of Qur’anic education center teachers by conducting special training on communication skills, namely public speaking, active listening skills, and classroom management), mentoring programs from senior teachers, the establishment of regular discussion forums, the use of educational technology such as instructional videos, interactive applications, and e-learning platforms. The implications of this research can be used as a guide for Islamic religious education institutions in improving teachers' communication competencies and the overall quality of religious education.
References
Ahmad, K. B. (2015). Praktik pendidikan: Pelajaran yang bisa dipetik dari madrasah dan sekolah agama di Asia Tenggara kontemporer. Jurnal Islam dan Masyarakat Muslim Indonesia, 5(1), 29. https://doi.org/10.18326/ijims.v5i1.29-48
Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1). https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.4312
AlMahmoud, T., Hashim, MJ, Elzubeir, MA, & Branicki, F. (2017). Pengajaran etika dalam lingkungan pendidikan kedokteran: Preferensi untuk keragaman metode pembelajaran dan penilaian. Pendidikan Kedokteran Online, 22(1), 1328257. https://doi.org/10.1080/10872981.2017.1328257
Alshehry, AS, Almazan, JU, & Alquwez, N. (2020). Pengaruh religiusitas pada sikap mahasiswa keperawatan Saudi terhadap orang tua dan persepsi tentang perawatan lansia. Jurnal Agama dan Kesehatan, 59(6), 2701–2714. https://doi.org/10.1007/s10943-019-00857-z
Alwi, S., Iqbal, M., & Nabihah, N. H. (2023). Psikologi Pendidikan: Patriotisme dan Internalisasi Edukatif melalui Lagu Kebangsaan. Mimbar Ilmu, 28(2), 339–349. https://doi.org/10.23887/mi.v28i2.59074
Amin, M. E. K., Abdelmageed, A., & Farhat, MJ (2021). Berkomunikasi dengan Dokter tentang Puasa selama Ramadhan: Perspektif Pasien. Jurnal Agama dan Kesehatan, 60(2), 922–940. https://doi.org/10.1007/s10943-019-00910-x
Arifin, S., Sutama, S., Aryani, S. A., Prayitno, H. J., & Waston, W. (2023). Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Melalui Supervisi Klinis Berbasis Nilai Multikultural di Pesantren. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 6(3), 386–402. https://doi.org/10.31538/nzh.v6i3.4037
Arvisais, O., & Guidère, M. (2020). Pendidikan dalam konflik: Bagaimana Negara Islam menetapkan kurikulumnya. Jurnal Studi Kurikulum, 52(4), 498–515. https://doi.org/10.1080/00220272.2020.1759694
Aşlamacı, İ., & Kaymakcan, R. (2017). Sebuah model untuk pendidikan Islam dari Turki: Sekolah-sekolah Imam-Hatip. Jurnal Pendidikan Agama Inggris, 39(3), 279–292. https://doi.org/10.1080/01416200.2015.1128390
Bernal-Munera, M. (2023). Perspektif pembebasan Freirean tentang pendidikan community college: Kesadaran kritis dan masalah ilmu keadilan sosial dalam kurikulum biologi. Studi Budaya Pendidikan Sains, 18(1), 41–55. https://doi.org/10.1007/s11422-023-10152-9
Bernard, JM, & Lukas, M. (2015). Analisis isi artikel supervisi klinis selama 10 tahun dalam konseling. Pendidikan dan Pengawasan Konselor, 54(4), 242–257. https://doi.org/10.1002/ceas.12024
Perbatasan, L. D. (2019). Ilmu Pembelajaran: Pengajaran Berbasis Bukti di Kelas Supervisi Klinis. Pendidikan dan Pengawasan Konselor, 58(1), 64–79. https://doi.org/10.1002/ceas.12124
Crafoord, MT, & Fagerdahl, AM (2017). Supervisi klinis dalam pendidikan keperawatan perioperatif di Swedia – Sebuah studi kuesioner. Pendidikan Perawat dalam Praktik, 24, 29–33. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.03.006
Dewi, A. P. (2020). Pengelolaan Supervisi Akademik Sekolah Dasar Islam Terpadu Ash-Haabul Kahfi Lubuk Alung. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 56–64. https://doi.org/10.24246/j.jk.2020.v7.i1.p56-64
Dwyer, CP, Hogan, MJ, & Stewart, I. (2014). Kerangka berpikir kritis terintegrasi untuk abad ke-21. Keterampilan Berpikir dan Kreativitas, 12, 43–52. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2013.12.004
Gøtzsche-Astrup, O. (2018). Waktu untuk desain kausal: Tinjauan dan evaluasi dukungan empiris untuk mekanisme radikalisasi politik. Agresi dan Perilaku Kekerasan, 39, 90–99. https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.02.003
Greiff, S., Niepel, C., & Wüstenberg, S. (2015). Keterampilan abad ke-21: Kemajuan internasional dan perkembangan terkini. Keterampilan Berpikir dan Kreativitas, 18, 1–3. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2015.04.007
Khan, Z. Z., Iskandi, I., Supriyanto, S., & Kurniawan, M. I. (2023). The Paradigm of Islamic Prophetic Thought Perspective of Kuntowijoyo and Musa Asy’arie. Mawa Izh Jurnal Dakwah dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 14(2), 80–106. https://doi.org/10.32923/maw.v14i2.3629
Lee, K.-W. (2023). Efektivitas gamifikasi dan pemilihan metode pengajaran kreativitas yang tepat: Perspektif siswa. Heliyon, 9(10), e20420. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e20420
Liang, TL, Cho, YC, & Liu, TM (2011). Studi Hubungan Faktor Motivasi Ekstrinsik Guru dengan Kepuasan Belajar Siswa Program Keterampilan Pragmatis di SMK Lingkungan Jaringan. Dalam S. Lin & X. Huang (Eds.), Kemajuan dalam Ilmu Komputer, Lingkungan, Ecoinformatika, dan Pendidikan (Vol. 218, hlm. 348–355). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-23357-9_62
Mardhatilla, M., Putri, H. P., Melani, M., & Safitri, W. (2023). Studi Banding Tingkat Kecemasan Berbicara Antara Siswa Laki-Laki dan Perempuan Kelas VII Pondok Pesantren Ashhabul Yamin Lasi. ARZUSIN, 3(3), 285–296. https://doi.org/10.58578/arzusin.v3i3.1092
Mariño, R., Ghanim, A., Morgan, M., & Barrow, S. (2017). Kompetensi budaya dan keterampilan komunikasi mahasiswa kedokteran gigi: Persepsi pengawas klinis. Jurnal Pendidikan Kedokteran Gigi Eropa, 21(4). https://doi.org/10.1111/eje.12227
Micha, R., Karageorgou, D., Bakogianni, I., Trichia, E., Whitsel, L. P., Cerita, M., Peñalvo, JL, & Mozaffarian, D. (2018). Efektivitas kebijakan lingkungan makanan sekolah pada perilaku diet anak-anak: Tinjauan sistematis dan meta-analisis. Plos Satu, 13(3), e0194555. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0194555
Murray, CJL, Aravkin, AY, Zheng, P., Abbafati, C., Abbas, KM, Abbasi-Kangevari, M., Abd-Allah, F., Abdelalim, A., Abdollahi, M., Abdollahpour, I., Abegaz, K. H., Abolhassani, H., Aboyans, V., Abreu, L. G., Abrigo, M. R. M., Abualhasan, A., Abu-Raddad, L. J., Abushouk, A. I., Adabi, M., ... Lim, SS (2020). Beban global 87 faktor risiko di 204 negara dan wilayah, 1990–2019: Analisis sistematis untuk Global Burden of Disease Study 2019. Lanset, 396(10258), 1223–1249. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30752-2
Nurqozin, M., Samsu, & Putra, D. (2023). Pembelajaran berbasis media digital dalam meningkatkan kualitas pembelajaran pendidikan agama Islam di SMK Islam terpadu Tebuireng III Indragiri Hilir Riau. Eximia, 12, 446–455. https://doi.org/10.47577/eximia.v12i1.382
Nuruddin, N., Wardatul Jannah, A., & Martini, D. (2023). Mengevaluasi efektivitas pembatasan usia pada pernikahan di Indonesia. Volksgeist: Jurnal Ilmu Hukum dan Konstitusi, 313–330. https://doi.org/10.24090/volksgeist.v6i2.9844
Santamaría, LJ (2014). Perubahan Kritis untuk Kebaikan yang Lebih Besar: Persepsi Multikultural dalam Kepemimpinan Pendidikan Menuju Keadilan Sosial dan Kesetaraan. Administrasi Pendidikan Triwulanan, 50(3), 347–391. https://doi.org/10.1177/0013161X13505287
Saputra, Y. K., Dylan, M., & Carmelo, D. (2023). Membina Moralitas Islam melalui Pembelajaran Tahfidz: Hukum Islam. Jurnal Internasional Narasi Pendidikan, 1(2), 49–62. https://doi.org/10.55849/ijen.v1i2.305
Sasson, I., Yehuda, I., & Malkinson, N. (2018). Membina keterampilan berpikir kritis dan mengajukan pertanyaan dalam lingkungan belajar berbasis proyek. Keterampilan Berpikir dan Kreativitas, 29, 203–212. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.08.001
Suyadi, S. (2019). Hibridisasi Pendidikan Islam dan Neuroscience: Studi Transdisipliner 'Aql dalam Al-Quran dan Otak dalam Neuroscience. Dinamika Ilmu, 237–249. https://doi.org/10.21093/di.v19i2.1601
Syahbudin, Z., Raja Ahmad, R. R. M., Kasmiati, K., Zein, N., & Thahir, M. (2023). Mengembangkan Moderasi Beragama Mahasiswa melalui Konseling Kelompok di Perguruan Tinggi Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 15–28. https://doi.org/10.15575/jpi.v0i0.22977
Syahriani, F., Yufriadi, F., & Fismanelly. (2023). Memberdayakan Masa Depan: Strategi Pendidikan Inovatif untuk Keterampilan Global dalam Konteks Generasi Emas 2045. Jurnal Internasional Penelitian Pendidikan Terapan (IJAER), 1(2), 121–134. https://doi.org/10.59890/ijaer.v1i2.1077