Kepemimpinan Kepala Sekolah Meningkatkan Mutu Peserta Didik: Analisis Model dan Strategi Pencapaian
DOI:
https://doi.org/10.53802/hikmah.v20i2.287Keywords:
Educational leadership, Student Quality, TanformativeAbstract
Principal leadership is an effort to influence the situation, conditions and behavior in the school to move the roots in a school to work well together and to achieve a desired goal with the vision and mission of the school. The principal's leadership role in building quality learners is a very real pride for the community as a measure of success in fostering schools. However, in the application of leadership, there are not a few problems faced. This study aims to analyze the principal's leadership models and strategies in improving the quality of students. This research uses descriptive qualitative research, which was conducted at SMK Nusaputera 2 Semarang. Data collection using observation, interviews and documentation studies. The results showed that the leadership model used is a transformative model, which aims to inspire and guide learners to reach their best potential and achieve extraordinary goals. The principal's strategy is very important to participate in building quality learners by participating in realizing the school's vision and mission. The findings in this study are the optimal motivation of the principal to achieve the desired goals. Not only that, the development of the school environment and culture is also a strategy to improve the quality of students.
References
Aprilianto, A., Sirojuddin, A., & Afif, A. (2022). Strategi Manajemen Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik. FATAWA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 107–130. https://doi.org/10.37812/fatawa.v2i1.392
Budiyono, A. E. (2023). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pendidikan Karakter Peserta Didik Di Era Digital. Nusra: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(3), 755–765. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i3.1448
Erlena, E. (2022). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 2(2), 23. https://doi.org/10.31602/jmpd.v2i2.7340
Hamdi, M., & Istiningsih, S. (2022). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Pada Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Dan Perhotelan (JPP), 2(1), 26–34. https://doi.org/10.21009/jppv2i1.04
Hansyah, P., & Harahap, A. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SD Plus Jabal Rahmah Mulia Medan. Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 8(1), 138–152. https://doi.org/10.36987/ecobi.v8i1.2699
Hijrawan, R. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Pada Satuan Pendidikan Islam Dalam Upaya Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 4(1). https://doi.org/10.34125/kp.v4i1.359
Irmayani, H., & Wardiah, D. (2017). Manajemen Strategis Kepala Sekolah Dalam Upaya Menarik Minat Calon Peserta Didik di SMPIT Ar-Ridho Palembang. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 2(1). https://doi.org/10.31851/jmksp.v2i1.1152
Istikomah, I. (2018). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Nur El-Islam : Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan, 5(2), 26–53. https://doi.org/10.51311/nuris.v5i2.107
Istiwana, N., Usman, N., & AR, M. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Sekolah Di Sd Negeri Ujong Patihah dan SD Negeri Alue Bata. Visipena, 12(1), 156–169. https://doi.org/10.46244/visipena.v12i1.1291
Ja’far, J. (2019). Inovasi Kepemimpinan Kepala Madrasah Kreatif Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah. Journal Evaluasi, 3(1), 74. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v3i1.215
Karman, O. (2017). Kontribusi Kinerja Komite Sekolah dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Peningkatan Mutu Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 7(2). https://doi.org/10.17509/jap.v12i2.6370
Kartini, K. (2019). Komitmen Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Mengimplementasi Kebijakan Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMP Negeri 3 Palopo. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 2(2), 51–64. https://doi.org/10.30605/jsgp.2.2.2019.1364
Malaikosa, Y. M. L. (2021). Strategi Kepala Sekolah dalam Mengimplementasikan Manajemen Berbasis Sekolah Untuk Meningkatkan Mutu Sekolah. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 1. https://doi.org/10.24252/idaarah.v5i1.20270
Muflikha, M., & Haryanto, B. (2019). Strategi Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Kinerja Pendidik dan Tenaga Kependidikan. PALAPA, 7(2), 309–323. https://doi.org/10.36088/palapa.v7i2.376
Osreni, O. (2020). Peran Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru dan Mutu Sekolah (Studi Kasus di SD Negeri 02 Batipuh Kecamatan Batipuh Selatan). Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(1), 29. https://doi.org/10.31958/jaf.v8i1.1715
Palupi, E., Lian, B., & Sari, A. P. (2021). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Guru. Cahaya Pendidikan, 7(1), 51–62. https://doi.org/10.33373/chypend.v7i1.2822
Prihatni, D. (2011). Pengaruh Perilaku Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kepuasan Kerja Guru Terhadap Mutu Sekolah (Studi Analisis Deskriptif pada SMAN di Kabupaten Sumedang). Jurnal Manajerial, 10(2), 101–111. https://doi.org/10.17509/manajerial.v10i2.2169
Riswandi, Rini, R., Surahman, M., Izzatika, A., & Utami, N. R. (2023). Model Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Era Society 5.0. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Pendidikan, 2(2). https://doi.org/10.23960/jpmip.v2i2.219
Sari, J. D. R., Giatman, M., & Ernawati, E. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 329. https://doi.org/10.23887/jppp.v5i3.34846
Septiani, E. (2020). Analisis Gaya Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah SD Kentungan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 123–131. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i1.244
Setiyowati, Y. (2021). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di Sekolah Menengah Kejuruan. Media Manajemen Pendidikan, 3(3), 338. https://doi.org/10.30738/mmp.v3i3.4590
Syarifudin, R. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMK Aswaja Kecamatan Cluring. Munaqasyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 133–152. https://doi.org/10.58472/mnq.v4i2.155
Syifauzzuhrah, N. (2022). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Dalam Meningkatkan Mutu di Sekolah Dasar. Elementar : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 27–37. https://doi.org/10.15408/elementar.v2i1.23702
Yusri Ahmad Zaki, Diyan, R. S. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di MIS Misbahul Arifin. Center of Knowledge : Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 73–86. https://doi.org/10.51178/cok.v3i1.1116