Kepemimpinan Kepala Sekolah Meningkatkan Mutu Peserta Didik: Analisis Model dan Strategi Pencapaian

Authors

  • Anfaur Roja Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Hakimuddin Salim Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.53802/hikmah.v20i2.287

Keywords:

Educational leadership, Student Quality, Tanformative

Abstract

Principal leadership is an effort to influence the situation, conditions and behavior in the school to move the roots in a school to work well together and to achieve a desired goal with the vision and mission of the school. The principal's leadership role in building quality learners is a very real pride for the community as a measure of success in fostering schools. However, in the application of leadership, there are not a few problems faced. This study aims to analyze the principal's leadership models and strategies in improving the quality of students. This research uses descriptive qualitative research, which was conducted at SMK Nusaputera 2 Semarang. Data collection using observation, interviews and documentation studies. The results showed that the leadership model used is a transformative model, which aims to inspire and guide learners to reach their best potential and achieve extraordinary goals. The principal's strategy is very important to participate in building quality learners by participating in realizing the school's vision and mission. The findings in this study are the optimal motivation of the principal to achieve the desired goals. Not only that, the development of the school environment and culture is also a strategy to improve the quality of students.

References

Aprilianto, A., Sirojuddin, A., & Afif, A. (2022). Strategi Manajemen Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik. FATAWA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 107–130. https://doi.org/10.37812/fatawa.v2i1.392

Budiyono, A. E. (2023). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pendidikan Karakter Peserta Didik Di Era Digital. Nusra: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(3), 755–765. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i3.1448

Erlena, E. (2022). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 2(2), 23. https://doi.org/10.31602/jmpd.v2i2.7340

Hamdi, M., & Istiningsih, S. (2022). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Pada Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Dan Perhotelan (JPP), 2(1), 26–34. https://doi.org/10.21009/jppv2i1.04

Hansyah, P., & Harahap, A. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SD Plus Jabal Rahmah Mulia Medan. Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 8(1), 138–152. https://doi.org/10.36987/ecobi.v8i1.2699

Hijrawan, R. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Pada Satuan Pendidikan Islam Dalam Upaya Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 4(1). https://doi.org/10.34125/kp.v4i1.359

Irmayani, H., & Wardiah, D. (2017). Manajemen Strategis Kepala Sekolah Dalam Upaya Menarik Minat Calon Peserta Didik di SMPIT Ar-Ridho Palembang. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 2(1). https://doi.org/10.31851/jmksp.v2i1.1152

Istikomah, I. (2018). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Nur El-Islam : Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan, 5(2), 26–53. https://doi.org/10.51311/nuris.v5i2.107

Istiwana, N., Usman, N., & AR, M. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Sekolah Di Sd Negeri Ujong Patihah dan SD Negeri Alue Bata. Visipena, 12(1), 156–169. https://doi.org/10.46244/visipena.v12i1.1291

Ja’far, J. (2019). Inovasi Kepemimpinan Kepala Madrasah Kreatif Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah. Journal Evaluasi, 3(1), 74. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v3i1.215

Karman, O. (2017). Kontribusi Kinerja Komite Sekolah dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Peningkatan Mutu Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 7(2). https://doi.org/10.17509/jap.v12i2.6370

Kartini, K. (2019). Komitmen Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Mengimplementasi Kebijakan Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMP Negeri 3 Palopo. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 2(2), 51–64. https://doi.org/10.30605/jsgp.2.2.2019.1364

Malaikosa, Y. M. L. (2021). Strategi Kepala Sekolah dalam Mengimplementasikan Manajemen Berbasis Sekolah Untuk Meningkatkan Mutu Sekolah. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 1. https://doi.org/10.24252/idaarah.v5i1.20270

Muflikha, M., & Haryanto, B. (2019). Strategi Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Kinerja Pendidik dan Tenaga Kependidikan. PALAPA, 7(2), 309–323. https://doi.org/10.36088/palapa.v7i2.376

Osreni, O. (2020). Peran Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru dan Mutu Sekolah (Studi Kasus di SD Negeri 02 Batipuh Kecamatan Batipuh Selatan). Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(1), 29. https://doi.org/10.31958/jaf.v8i1.1715

Palupi, E., Lian, B., & Sari, A. P. (2021). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Guru. Cahaya Pendidikan, 7(1), 51–62. https://doi.org/10.33373/chypend.v7i1.2822

Prihatni, D. (2011). Pengaruh Perilaku Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kepuasan Kerja Guru Terhadap Mutu Sekolah (Studi Analisis Deskriptif pada SMAN di Kabupaten Sumedang). Jurnal Manajerial, 10(2), 101–111. https://doi.org/10.17509/manajerial.v10i2.2169

Riswandi, Rini, R., Surahman, M., Izzatika, A., & Utami, N. R. (2023). Model Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Era Society 5.0. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Pendidikan, 2(2). https://doi.org/10.23960/jpmip.v2i2.219

Sari, J. D. R., Giatman, M., & Ernawati, E. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 329. https://doi.org/10.23887/jppp.v5i3.34846

Septiani, E. (2020). Analisis Gaya Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah SD Kentungan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 123–131. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i1.244

Setiyowati, Y. (2021). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di Sekolah Menengah Kejuruan. Media Manajemen Pendidikan, 3(3), 338. https://doi.org/10.30738/mmp.v3i3.4590

Syarifudin, R. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMK Aswaja Kecamatan Cluring. Munaqasyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 133–152. https://doi.org/10.58472/mnq.v4i2.155

Syifauzzuhrah, N. (2022). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Dalam Meningkatkan Mutu di Sekolah Dasar. Elementar : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 27–37. https://doi.org/10.15408/elementar.v2i1.23702

Yusri Ahmad Zaki, Diyan, R. S. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di MIS Misbahul Arifin. Center of Knowledge : Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 73–86. https://doi.org/10.51178/cok.v3i1.1116

Downloads

Published

2023-12-20

How to Cite

Roja, A., & Salim, H. (2023). Kepemimpinan Kepala Sekolah Meningkatkan Mutu Peserta Didik: Analisis Model dan Strategi Pencapaian. Hikmah, 20(2), 261–271. https://doi.org/10.53802/hikmah.v20i2.287