Metode Pendidikan Islam Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam

Authors

  • Ahmad Sukri Harahap Dosen STAI Sumatera Medan

Keywords:

Metode, Filsafat, Pendidikan Islam

Abstract

In the western perspective there are so many election methods offered by educational figures. But it is necessary to note that sometimes the method does not match  the  characteristics  of  human  nature.  Specifically,  the  Islamic  educational method must be relevant to the human nature as a dual dimensional being, consisting of jism and spirit and the Islamic conception of the way of the coming of knowledge into  man  through  hearing  (sam'a),  sight  (bashar)  and  heart  (qalb  ).  If  this  is  not considered,  then  no  matter  how  well  the  method  is  chosen,  it  may  not  be  able  to solve the problem.

References

Abdullah, Abdurrahman Saleh, Teori-Teori Pendidikan Berdasarkan Al-Quran, Terj. H. M. Arifin, Jakarta: Rineka Cipta: 1990.

Al Rasyidin, Falsafah Pendidikan Islami: Membangun Kerangka Ontologi, Epistimologi, dan Aksiologi Praktik Pendidikan, Bandung: Citapustaka Media Perintis, 2008.

Al-Syaibany, Omar Mohammad Al-Toumy, Falsafah Pendidikan Islam, terj. Hasan laggulung Jakarta: Bulan Bintang, 1979.

Departemen Agama RI. Al-Qur’an dan Terjemahannya, Bandung: Penerbit J-Atr, 2005.

Mujib, Abdul & Jusuf Mudzakkir, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kencana, 2010.

Nata, Abuddin, Filsafat Pendidikan Islam 1, Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1997.

Ramayulis, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 2008.

Syafaruddin. Dkk, Ilmu Pendidikan Islam: Melejitkan Potensi Budaya Umat, Jakarta: Hijri Pustaka Utama, 2009.

Tafsir, Ahmad, Metodologi Pengajaran Agama Islam, Bandung: Remaja Rosda Karya, 1996

Tim Penyusun, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Ed. 3. Cet. Ke-2, Jakarta: Balai Pustaka, 2002.

Downloads

Published

2020-08-21