Paradigma Baru Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Islam (Tinjauan Epistemologi)

Authors

  • Misnan Dosen STAI Sumatera Medan

Keywords:

Paradigma, Pendidikan Islam, Epistimologi

Abstract

This  paper  presents  two  terms  that  while  there  is  a  difference  that  is Islamic Religious Education and Islamic Education. To see the two terms the authors review it from two interrelated aspects of epistemology as the theory of knowledge and  content  or  material  aspects  that  is  one  of  the  important  points  in  the understanding  of  the  curriculum.  Meanwhile,  in  terms  of  epistemology,  Islamic Religious  Education  is  more  inclined  towards  the  application  in  Islamic  education. Medium  Islamic  education  speaks  in  the  level  of  sources,  theories,  principles  that memorandum become the forerunner of Islamic Religious Education itself. In terms of content or material, basically between Islamic Education and Islamic Education as in  the  view  of  epistemology,  there  is  no  significant  difference,  where  the  term contained in Islamic Religious Education is aqidah, worship, and morals, essence is the introduction to Allah swt., human potential and function, and morals.

References

Abd. Alim, Muhammad. 1992. Al-Tarbiyah wa al- Tanmiyah.. fi al-Islam (Riyadh: KSA)

Al-Syaibany. 1979. Falsafah al-Tarbiyyah al- Islamiyyah, Alih Bahasa: Hasan Langgulung, Falsafah Pendidikan Islam (Jakarta: Bulan Bintang)

Anam, M. Khoirul, From: http://www. pendidikan.net/mk-anam.html,akses: 12/8/2003.

Muhmmad al-Nauquib al-Attas, 1984, Konsep Pendidikan dlam Islam, Suatu Rangka Pikir Pembinaan Filsafat Pendidikan Islam, Mizan, Bandung.

Arifin, H. Muzayyin. 2003. Filsafat Pendidikan Islam (Jakarta: Bumi Aksara)

Djohar,“Soal Reformasi Pendidikan Omong Kosong,Tanpa Mengubah UU No.2/89”, Kedaulatan Rakyat,4 Mei 1999, Yogyakarta.

Fakih, Mansour, 2002, Pendidikan Popular Membangun Kesadaran Kritis, Pustaka Pelajar, Yogyakarta.

Ismail, Faisal, 1998, Paradigma Kebudayaan Islam Studi Kritis dan Refleksi Historis, Tiara Ilahi Press, Yogyakarta.

Jalal, Fasli, 2001, Reformasi Pendidikan dalam Konteks Otonomi Daerah, Aditia Yogyakarta.

Mastuhu, 1999, Pemberdayakan Sistem Pendidikan Islam, Logos, Jakarta.

Mulyasa, E.. 2004. Kurikulum Berbasis Kompetensi, Konsep, Karakteristik, dan Implementasi (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya)

Purbo, Onno W., Tantangan Bagi Pendidikan Indonesia, From: http:// www. detik. com/net/ onno/ jurnal/ 20004/ aplikasi/ pendidikan/p-19.shtml. 2000.

Sanaky, Hujair A H., 1999, “Studi Pemikiran Pendidikan Islam Modern”, Jurnal Pendidikan Islam, Konsep dan Implementasi, Volume V Th IV, ISSN: 0853 – 7437, FIAI UII, Yogyakarta, Agustus 1999.

Surakhmad, Winarno, Profesionalisme Dunia Pendidikan, From: http://www. Bpkpenabur.or.id / kps-jkt/berita/200006/ artikel2.htm , Jakarta, 27 Mei 2002

Tafsir, Ahmad, 1994, Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, Remaja Rosdakarya, Bandung.

Tilaar, H.A.R., 1999, Pendidikan, Kebudayaan, dan Masyarakat Madani Indonesia, Strategi Reformasi Pendidikan Nasional, Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.

Zamroni, 2000, Paradigma Pendidikan Masa Depan, Bigraf Publishing,Yogyakarta.

Downloads

Published

2020-08-21