Khazanah Pendidikan Islam Berbasis Kearifan Lokal: Analisis Nilai dalam Tradisi Manjau-Maju Perkawinan Adat Lampung Saibatin

Authors

  • Firnando Firnando Universitaas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Cahirul Anwar Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Imam Syafe'i Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.53802/hikmah.v20i1.198

Keywords:

Islamic Education, Local Wisdom, Manjau-Maju Tradition

Abstract

Indonesia is rich in local wisdom, this wealth is a value that is the basis for someone to act. Local wisdom also forms the philosophical basis of education. On that basis, this study aims to analyze the value of Islamic education in the tradition of manjau-maju Lampung Saibatin custom. This study used a qualitative method, which was carried out by establishing an intense relationship with informants in the activities of the Lampung Saibatin traditional manjau-forward tradition in the village of Suka Negeri Jaya. The findings obtained from this study are: first, the Manjau-maju tradition is still being preserved by the Suka Negeri Jaya village community without conflicting with Islamic teachings, and in this tradition it involves a lot of young people in every implementation, this is certainly good for educating the younger generation to love Lampung traditional culture and preserving it, secondly, contained Islamic educational values ​​such as worship values, moral values, and also creed values, which are manifested through the implementation procession, prayers offered, no media that leads to polytheism, deliberation values, hospitality, please help, respect leadership. Therefore the researchers recommend an increase in literacy and books about Lampung customs so that the younger generation can better understand the culture that exists in Indonesia.

References

Abi Sofyan, I. S., & Basri, M. (2014). Tradisi Majau dalam Perkawinan Adat Lampung Pepadun di Kampung Kartajaya Kecamatan Negara Batin Kabupaten Way Kanan. Jurnal Pendidikan dan Pelatihan Sejarah, 2(5), 15–37. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/PES/article/viewFile/6197

Chafid, C., & Anshor, A. (2017). Tradisi Islam Panduan Proses Perkawinan Dan Kematian. Khalista.

Creswell, J. (2007). Qualitiative inquiry & Research design; Choosing Among Five Approaches. Sage Publications.

Darwis, R. (2018). Tradisi Ngaruwat Bumi Dalam Kehidupan Masyarakat (Studi Deskriptif Kampung Cihideung Girang Desa Sukakerti Kecamatan Cisalak Kabupaten Subang). Religious: Jurnal Studi Agama-Agama Dan Lintas Budaya, 2(1), 75. https://doi.org/10.15575/rjsalb.v2i1.2361

Fauziah, N. (2018). Perkembangan Pendidikan Islam dan Kearifan Lokal di Indonesia. Al-Furqan, 6(2), 58–66. http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/alfurqan/article/view/3267

Firnando, F. (2019). Muatan Nilai-Nilai Islam Dalam Adat Perkawinan Masyarakat Lampung Saibatin Desa Suka Negeri Jaya Kecamatan Talang Padang Kabupaten Tanggamus. UIN Raden Intan Lampung. http://repository.radenintan.ac.id/7691/

Ghozali, I. (2014). Pandangan tokoh masyarakat terhadap tradisi sebambangan dalam perkawinan adat Lampung: Studi di Desa Terbanggi Marga Kecamatan Sukadana Kabupaten Lampung Timur. Universitas Islan Negeri Maulana Malik Ibrahim. http://etheses.uin-malang.ac.id/386/

Handayani, H., Harmawati, Y., Widhiastanto, Y., & Jumadi, J. (2022). Relevansi nilai kearifan lokal sebagai pendidikan moral. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 9(2), 114–120. http://doi.org/10.25273/citizenship.v9i2.2371

Imron, A., & Pratama, R. A. (2020). Perubahan Pola-Pola Perkawinan Pada Masyarakat Lampung Saibatin. Jurnal Antropologi: Isu-Isu Sosial Budaya, 22(1), 121–130. http://jurnalantropologi.fisip.unand.ac.id/index.php/jantro/article/view/216

Izhar, I., Rokhman, F., Rustono, & Pristiwati, R. (2023). Linguistic Etiquette of Serving Food in Local Wisdom of Indonesia’s Manjau Maju Lampung Tribe Society. Cogent Arts & Humanities, 10(1), 2183610. https://doi.org/10.1080/23311983.2023.2183610

Laksanto, U. (2016). Hukum adat. Rajawali Pers.

Maran, R. R. (2000). Manusia Dan Kebudayaan Dalam Perspektif Ilmu Budaya Dasar. Rineka Cipta.

Muchtar, R. (2009). Harmonisasi Agama dan Budaya di Indonesia. Balai Penelitian dan Pengembangan Agama Jakarta.

Nella, S. (2022). Tinjauan Hukum Islam Terhadap Tradisi Manjau Pedom Pada Adat Lampung Pepadun untuk Keharmonisan Keluarga (Studi Pada Desa Curup Guruh Kagungan, Kecamatan Kotabumi Selatan, Kabupaten Lampung Utara). UIN Raden Intan Lampung. http://repository.radenintan.ac.id/21901/

Pradanna, S. A. (2021). Kearifan lokal dalam tradisi manjau maju masyarakat lampung saibatin pekon kedaloman Kabupaten Tanggamus [Fakultas Ilmu Keguruan dan Ilmu Pendidikan]. http://digilib.unila.ac.id/60389/

Rizca, Y. (2022). Pandangan Hukum Islam Terhadap Tradisi Manjau dalam Perkawinan Adat Lampung Pepadun (Studi Pada Desa Terbanggi Besar Kecamatan Terbanggi Besar Kabupaten Lampung Tengah). Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. http://repository.radenintan.ac.id/19401/

Saefullah, M. (2018). Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Pada Tradisi Nyadran di Desatraji Kecamatan Parakan Kabupaten Temanggung Jawa Tengah. Jurnal Paramurobi, 1(2), 91–92.

Syahputra, M. C. (2020). Nilai-nilai pendidikan karakter dalam kearifan lokal Lampung Perspektif Pendidikan Islam. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. https://digilib.uinsa.ac.id/42119/

Widagdho, D. (2015). Ilmu Budaya Dasar. Bumi Aksara.

Yunita, M. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Adat Pernikahan Masyarakat Lampung Saibatin Desa Pardasuka Kecamatan Wonosobo Kabupaten Tanggamus. UIN Raden Intan Lampung. http://repository.radenintan.ac.id/27973/

Yunus, R. (2013). Transformasi nilai-nilai budaya lokal sebagai upaya pembangunan karakter bangsa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 67–79. https://doi.org/10.17509/jpp.v13i1.3508

Downloads

Published

2023-06-20

How to Cite

Firnando, F., Anwar, C., & Syafe’i, I. (2023). Khazanah Pendidikan Islam Berbasis Kearifan Lokal: Analisis Nilai dalam Tradisi Manjau-Maju Perkawinan Adat Lampung Saibatin. Hikmah, 20(1), 13–30. https://doi.org/10.53802/hikmah.v20i1.198