Analisis Implementasi Label Halal pada Produk Usaha Mikro Kecil Menengah Makanan Mie Setan di Desa Pakong Persfektif Undang-Undang No. 33 Tahun 2014

Authors

  • Uswatun Hasanah Universitas Trunojoyo Madura
  • Khoirun Nasik Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.53802/hikmah.v21i1.313

Keywords:

Halal Label, Small and Medium Enterprises, Sharia Economy

Abstract

Pakong Village is a village where the entire community adheres to Islam, where the population is increasing day by day. This increase in population is very influential, one of which is in the food industry, so that consumer demand is increasing and the types of food offered are also diverse. However, it is not uncommon for producers to lack understanding of the importance of product labeling. This research aims to find out the types of haram and halal food in terms of ingredients and processing, as well as analyze related halal certification and halal label status on devil noodle products which are currently a favorite of various circles of society. This research uses a qualitative method with an empirical juridical approach. Data were collected through observations and interviews with several consumers and producers. The results show that some producers still have not applied the halal label correctly, which has resulted in concerns among Muslim consumers. Consumer responses indicate that there is a demand to immediately change the product name to reflect its halalness. The impact of this research is to provide benefits for producers in improving compliance with halal standards and for consumers in ensuring the halalness of the products consumed, as well as being a learning material for various related parties

References

Adismana, O. H. (2023). Analisis Pengaturan Label Halal Terhadap Produk yang Beredar di Indonesia. Al’ Adl : Jurnal Hukum, 15(2), 171–192.

Ahli, P. (2023). Halal. Wikipedia Ensiklopedia Bebas. https://id.wikipedia.org/wiki/Halal

Alfarizi, M. (2023). Peran Sertifikasi Halal Dan Kepatuhan Praktik Halal Terhadap Kinerja Bisnis Berkelanjutan: Investigasi Pemodelan Empiris Sektor Umkm Kuliner Nusantara. Harmoni, 22(1), 93–116. https://doi.org/10.32488/harmoni.v22i1.654

Ali, M. (2019). Konsep Makanan Halal Dalam Tinjauan Syariah Dan Tanggung Jawab Produk Atas Produsen Industri HalaL. Konsep Makanan Halal dalam Tinjauan Syariah 291, 291–306.

Anastasia, M., & Oktafia, R. (2021). Strategi Pemasaran Syariah dalam Meningkatkan Daya Saing UMKM Kerupuk Desa Tlasih Tulangan Sidoarjo Mahilda. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 4(2), 431–444. https://doi.org/10.25299/jtb.2021.vol4(2).7773

Aprilia, S., & Priantina, A. (2022). Analisa Strategi Peningkatan Sertifikasi Halal Sektor Kuliner Di Bangka Selatan. International Journal Mathla’ul Anwar of Halal Issues, 2(1), 50–71. https://doi.org/10.30653/ijma.202221.46

Armiani, A., Basuki, B., & Nurrahmadani, S. (2021). Sertifikat Halal Menjadi Strategi Pemasaran Bagi Umkm Nonmuslim dalam Meningkatkan Penjualan. Prosiding

Chairunnisyah, S. (2017). Peran Majelis Ulama Indonesia Dalam Menerbitkan Sertifikat Halal Pada Produk Makanan Dan Kosmetika Sheilla. Jurnal EduTech, 3(2), 10–27.

D.Q. Alva Salam, A. M. (2022). Implementasi jaminan produk halal melalui sertifikasi halal pada produk makanan dan minuman umkm di kabupaten sampang. Qawwam: The Leader’s Writing, 3(1), 10–20.

Fajaruddin. (2018). Efektivitas Undang-Undang Nomor 33 Tahun 2014 Tentang Jaminan Produk Halal dalam Perlindungan Konsumen. De Lega Lata: Jurnal Ilmu Hukum. 3(2), 204–216. https://doi.org/10.30596/dll.v3i2.3151

Harman. (2022). Perlindungan Konsumen Melalui Kewajiban Bersertifikat Halal Pada Produk Makanan Dan Minuman (Studi Di Kota Makassar. (Universitas Hasanuddin Makasar).

Hidayatullah, M. S. (2020). Sertifikasi dan Labelisasi Halal Pada Makanan dalam Perspektif Hukum Islam (Perspektif Ayat Ahkam). Jurnal Pemikiran Hukum dan Hukum Islam, 11(2), 251. https://doi.org/10.21043/yudisia.v11i2.8620

Khotimah, D. K. M. N. M. I. P. (2023). Pengaruh Label Halal dan Review Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Pada Mie Samyang di Surabaya. Sosialita, 567–577.

Koeswinarno, dkk. (2020). Sertifikasi Halal Yes or No. Kristiana, B. V., Indrasari, A., & Giyanti, I. (2020). Halal Supply Chain Management dalam Optimalisasi Penerapan Sertifikasi Halal UMKM. Performa: Media Ilmiah Teknik Industri, 19(2), 76–89. https://doi.org/10.20961/performa.19.2.46379

Lestari, L. A. (2021). Pengaruh produk dan label halal terhadap keputusan membeli frozen food (studi pada fafana frozen kota bengkulu). Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu.

Maulana1, M. R., Muhibbin2, M. Rizki Maulana1, Moh. Muhibbin2, A. S. F. M., & Ahmad Syaifudin3. (2023). Labelisasi Pada Produk Makanan Berdanalisis Labelisasi Pada Produk Makanan Berdasarkan Undang- Undang Nomor 33 Tahun 2014 Tentang Jaminan Produk Halal (Studi di Outlet Mie Gacoan Cabang Tlogomas, Kota Malang)Berdasarkan Undang-Undang Nomor 33 Tahun 2014 Tenta. 29, 2.

Nadya, A. Q., Hafidz, A. ridho, Latifa, A., & Fikri, S. (2023). Pendampingan Sertifikasi Halal UMKM Desa Pondokagung Kecamatan Kasembon Kabupaten Malang. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.61231/jp2m.v1i1.25

Novitasari, M. (2019). Optimalisasi Potensi Perbankan Syariah di Indonesia Bagi Umkm Halal dalam Mendukung Sustainable Development Goals. Majalah Ekonom, 1411, 49–58.

Nurani, N., Nursjanti, F., & Munawar, F. (2020). Penyuluhan Sertifikasi Halal Bagi UMKM Jawa Barat Pada Situasi Pandemi Covid-19. Madaniya, 1(3), 126–139.

Peraturan Pemerintah RI. (2014). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 33 Tahun 2014 Tentang Jaminan Produk Halal. In Undang – Undang Republik Indonesia

President of The Republic of Indonesia. (2021). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 39 Tahun 2021 Tentang Penyelenggaraan Bidang Jaminan Produk Halal. Goverment of The Republic of Indonesia, 086085, 1–110. http://www.halalmui.orgPP_Nomor_39_Tahun_2021.pdf

Qomaro, G. W. (2018). Sertifikasi Halal Dalam Persepsi Konsumen Pada Produk Pangan di Kabupaten Bangkalan. Kabilah : Journal of Social Community, 3(2), 241–251. https://doi.org/10.35127/kbl.v3i2.3412

Qomaro, G. W., Hammam, H., & Nasik, K. (2019). Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil dan Menengah Sektor Pangan dalam Meningkatkan Perekonomian Lokal Melalui Pendampingan Sertifikasi Halal di Kecamatan Tragah Bangkalan. Jurnal Ilmiah Pangabdhi, 5(2), 137–142. https://doi.org/10.21107/pangabdhi.v5i2.6116

Rido, M., & Sukmana, A. H. (2021). Urgensi Sertifikasi Halal Bagi Bisnis UMKM. Journal Of Applied Business And Banking (JABB), 2(2), 17–25. https://doi.org/10.31764/jabb.v2i2.5644

Salam, D. Q. A. (2022). Implementasi Jaminan Produk Halal Melalui Sertifikasi Halal Pada Produk Makanan dan Minuman UMKM di Kab. Sampang. Qawwam: The Leader’s Writing, 3(1), 10–20. https://doi.org/10.32939/qawwam.v2i2.110

Soemitra, A., & Nawawi, Z. M. (2022). Studi Literatur Implementasi Sertifikasi Halal Produk UMKM. Jurnal EMT KITA, 6(1), 118–125. https://doi.org/10.35870/emt.v6i1.541

Tarigan, P. menik. (2023). Daftar Nama Produk yang Tidak Bisa Mendapat Sertifikat Halal. © 2021 Prolegal.Id All Rights Reserved. https://prolegal.id/daftar-nama-produk-yang-tidak-bisa-mendapat-sertifikat-halal/#Daftar_Nama_Produk_yang_Tidak_Bisa_Disertifikasi_Halal

TC-SAP. (2018). Nama Nama Produk Seperti Ini Tidak Akan Lolos Sertifikasi Halal. BP lawyers. https://bplawyers.co.id/2018/07/10/nama-nama-produk-seperti-ini-tidak-akan-lolos-sertifikasi-halal/

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun. (2008). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2008.

Widyaningsih, D. A. (2023). Sertifikasi Halal Perspektif Maqashid Syariah. Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 4(1), 61–72.

Seminar Stiami, 8(1), 22–27. https://ojs.stiami.ac.id/index.php/PS/article/view/1363

Widayat, W., Sulardjaka, S., Al-Baarri, A. N., & Nurjannah, R. (2020). Pendampingan sertifikasi halal pada umkm hanum food (halal certification support in umkm hanum food). Indonesia Journal of Halal, 3(1), 83–87. https://doi.org/10.14710/halal.v3i1.9189

Downloads

Published

2024-05-23