Pembentukan Pemahaman Karakter Kejujuran Melalui Permainan Tradisional di RA. Amanah Kecamatan Medan Marelan
Keywords:
Traditional Games, Early Childhood, HonestyAbstract
This study aims to influence children on the importance of character education that can be seen from traditional games. The method carried out by questionnaires and interviews with teachers in ra Yayasan Amanah school, in addition to introducing Indonesian cultural assets early on to children of some games also provides many functions in the world of education. Coklak and engklek games for example in addition to the value of honesty contained in the game there is also the value of cooperation, compactness, independence, and there is more.
References
Character, O. F., & Comprehension, E. R. (2012). Model Penilaian Otentik Dalam Pembelajaran Membaca Pemahaman Beroreintasi Pendidikan Karakter. 2, 164–178. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i2.1301
Dautzenberg, B., Wilde, N. J., Strauss, E., Tulsky, D. S., Beatrix, W., Gods, D., Nederlanden, K. Der, Oranje-nassau, P. Van, Antwerpen, U., Ii, M. H., Slimstuderen, A., Omdat, B., Geneeskunde, A., Om, K., Slimstuderen, A., Omdat, B., Veld, R. M. G. O. P. H. E. T., Thunnissen, E., Von Hippel, P. T., … Timmann, D. (2015). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(1), 1–13. http://dx.doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2016.03.027
Febriyanti, C., Irawan, A., & Kencanawaty, G. (2019). Pembelajaran dengan etnomatematika congklak. Prosiding Sesiomadika, 2(1), 72–76.
Guru, P., Anak, P., Dini, U., & Lusiana, E. (2012). Membangun Pemahaman Karakter Kejujuran Melalui Permainan Tradisional Pada Anak Usia Dini Di Kota Pati. Early Childhood Education Papers, 1(1). https://doi.org/10.15294/ijeces.v1i2.9246
Hasanah, U. (2016). Pengembangan Kemampuan Fisik Motorik Melalui Permainan Tradisional Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 717–733. https://doi.org/10.21831/jpa.v5i1.12368
Hendriana, E. C., & Jacobus, A. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Melalui Keteladanan Dan Pembiasaan. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 1(2), 25. https://doi.org/10.26737/jpdi.v1i2.262
Huliyah, M. (2016). a Ṣ - Ṣ Ibyan ,. 1(1), 60–71.
Khoirunnisa, H., Khasanah, I., Rakhmawati, E., Pendidikan, F. I., Pendidikan, F. I., Pendidikan, F. I., & Dini, A. U. (n.d.). Penanaman nilai-nilai karakter pada anak usia dini melalui media congklak. 247–253.
N, O. (2005). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Dunia Pendidikan. Nopan Omeri, 9(manager pendidikan), 464–468.
Sabar Budi Raharjo. (2010). Pendidikan Karakter sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 16(3), 229–238.
Sujadi, E., Alam, M., Noviani, Y., Tarbiyah, F., Keguruan, I., & Kerinci, I. (2017). Penerapan Pendidikan Karakter Cerdas Format Kelompok Untuk Meningkatkan Nilai Kejujuran Mahasiswa Bimbingan Konseling Islam (Bki) Institut Agama Islam Negeri (Iain) Kerinci. 13, 13(01), 12.
Tuti Andriani. (2012). Permainan Tradisional Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini Oleh. Jurnal Sosial Budaya, 9(1), 121–136. https://media.neliti.com/media/publications/40427-ID-permainan-tradisional-dalam-membentuk-karakter-anak-usia-dini.pdf
Widodo, P., & Lumintuarso, R. (2017). Pengembangan model permainan tradisional untuk membangun karakter pada siswa SD kelas atas. Jurnal Keolahragaan, 5(2), 183. https://doi.org/10.21831/jk.v5i2.7215
World Health Organization., World Bank., Ruiz-Ibán, M. A., Seijas, R., Sallent, A., Ares, O., Marín-Peña, O., Muriel, A., Cuéllar, R., Mobasheri, A., Batt, M., Quintana, J. M., Escobar, A., Arostegui, I., Bilbao, A., Azkarate, J., Goenaga, J. I., Arenaza, J. C., Murphy, L. B., Cardiel, M. H. (2020)