Esensi Peserta Didik Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam

Authors

  • Rahmayani Siregar Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Serdang Bedagai

Keywords:

Students, Philosophy of Islamic education, Islamic Education

Abstract

This study aims to analyze the essence of students in the perspective of Islamic education philosophy both in terms of their potential and dimensions, the nature and responsibilities of students. The research method used is qualitative with a library research approach. The results of the study explain that the potential of students is wujdaniyah guidance, hisysyiyah guidance, aqliah guidance, dinniyah guidance, taufiqiyah guidance. while the physical dimension (physical), the intellectual dimension, the religious dimension, the moral dimension, the spiritual dimension (mental), the artistic dimension (beauty), the social dimension. The characteristics that must be possessed by students are to obey Allah SWT, prepare and purify themselves, expect Allah's pleasure, pray to Allah SWT, actualize practice. While the main task of students is to learn, study and practice knowledge in everyday life.

References

A Yarun; N A Khayati. (2018). Relevansi Pendidikan Kritis dengan Metode Pengajaran Ibnu Khaldun pada Generasi Milenial. Al Ghazali, 10(2).

Adib, H. M. (2013). Filsafat Ilmu: Ontologi, Epistemol ogi, Aksiologi, dan Logika Ilmu Pengetahuan. Prosiding Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra. http://www.openjournal.unpam.ac.id/index.php/Proceedings/article/view/4056

AlRasyidin. (2019). Falsafah Pendidikan Islami. citapustakamedia.

Asari, H. (2012). Nukilan Pemikiran Klasik; Gagasan Pendidikan Abu Hamid Al-Ghazali. IAIN Press.

Baharuddin, I. (2016). Esensi Peserta Didik Dalam Perspektif Falsafah Pendidikan Islami. AL-MAQASID: Jurnal Ilmu Kesyariahan Dan Keperdataan, 2(1), 147–162.

Busroli, A. (2019). Pendidikan Akhlak Ibnu Miskawaih dan Imam al-Ghazali dan Relevansinya dengan Pendidikan Karakter di Indonesia. At-Tarbiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 71–94.

Fuadi, A. (2016). Esensi Manusia dalam Prespektif Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Tarbiyah, 23(2), 30–50.

Harahap, M. (2016). Esensi Peserta Didik dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(2), 140–155.

Kuswandi, I. (2019). Akhlaq Education Conception of ibn Miskawaih and al-Ghazali and Its Relevancy to The Philosophy of Muhammadiyah Pesantren. Proceeding International Conference on Islamic Education (ICIED), 4(1), 186–197.

Lubis, R. R. (2016). Kompetensi Kepribadian Guru dalam Persfektif Islam (Studi Pemikiran Nasih ‘Ulwān dalam Kitab Tarbiyatul Aulād). Tazkiya, 5(2), 1–13.

Lubis, R. R. (2018a). Identifikasi Perilaku dan Karakteristik Awal Peserta Didik (Konsep dan Pola Penerapan dalam Desain Instruksional). Hikmah, 15(1), 7.

Lubis, R. R. (2018b). Optimalisasi Kecerdasan Spiritual Anak (Studi Pemikiran Nasih ‘Ulwān dalam Kitab Tarbiyatul Aulād). Al-Fatih: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, I(1), 1–18. http://jurnal.stit-al-ittihadiyahlabura.ac.id/index.php/alfatih/article/view/1/1

Pulungan, A. S. (2014). Esensi Peserta Didik: Perspektif Falsafah Pendidikan Islam. Studi Multidisipliner: Jurnal Kajian Keislaman, 1(1), 104–123.

Safri, Z. (2017). Tinjauan Filsafat Pendidikan Ibn Miskawaih Terhadap Fenomena Kenakalan Remaja. KELOLA: Journal of Islamic Education Management, 2(1), 102–116. https://doi.org/10.24256/kelola.v2i1.447

Syawaluddin, F. A. (2019). Esensi Peserta Didik Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Pena Cendikia, 2(2), 50–70.

Downloads

Published

2021-10-04

How to Cite

Siregar, R. (2021). Esensi Peserta Didik Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. AUD Cendekia, 1(3), 148-160. Retrieved from http://e-jurnal.staisumatera-medan.ac.id/index.php/audcendekia/article/view/116